søndag den 12. august 2012

Dag 3: Alcatraz

Hello hello...
Der har været lidt problemer med nettet på hotellet i Santa Clara også, men her er dag 3

Sidste dag i San Francisco og jeg blev enig med mig selv om,
at jeg blev nødt til at se Alcatraz inden jeg skulle videre på min road-trip

Jeg gik ned til sightseeing-bussen og begyndte den 2. halvdel af turen,
men denne gang var chaufføren knap så venlig - han ville ikke starte tour-båndet :o(
Men vi kom afsted og jeg fik set lidt af China Town og skyskraberne fra taget

Her er den anden bro 'Oakland Bay Bridge' - det er lige føre den er lige så smuk som 'Golden Gate Bridge'
Da vi kom ned til stranden kunne man rigtig se, at man var i Californien - Palmer og tyrkis vand 

Pier 39 omkring kl 9:30 om morgenen og 'Hard Rock Cafe'
Jeg steg af bussen ved Pier 39, som om morgenen er total død
Jeg skyndte mig videre mod båden til Alcatraz og så til min store ærgelse, 
at der var udsolgt indtil 21/8-2012
Men, men, men, jeg mødte en flink amerikansk dame, som havde købt en billet for meget
og haps, den nuppede jeg - Hvor heldig har man lov at være... :o) 

Det første man møder på vej til øen, er en advarsel om ikke at hjælpe fanger med at flygte...
Det vil resultere I, at man selv vil komme i fængsel... 
Båd-turen på vej til Alcatraz var utrolig smuk
Man havde både udsigt til de 2 broer, Alcatraz og selve San Francisco
og man blev først husket på hvad Alcatraz var, da man ser skiltet med advarslen om
at hjælpe fanger med at flygte

Alcatraz
Celler i et af fængslet afdelinger. De anderledes døre nederst til højre er isolationen
Jeg tog en audio-tur gennem fængslet og da man træder ind til cellerne,
er det fuldstændig som at træde ind i filmen 'Shawshank Redemption' ('En Verden Udenfor')
Der er køligt, selvom det er mega hot udenfor og det trækker fra vinduerne
Det må ikke havde været den mest behagelige oplevelse at være lukket inde her...

Isolations-celle - Småt og koldt
Når man ser ind i isolationen kan man sagtens forstå hvorfor det var en hård straf,
 at blive smidt i 'hullet' - jeg skulle nødig nyde noget i hvert tilfælde...

Visitationen, hvor fangerne har mulighed for at få besøg - hyggeligt ikke?
 Her kan fangerne så tale med sine kære, hvis de har nogen,
helt "privat" for enden af en af celle-blokkene

Udsigt til San Francisco fra Alcatraz
 Det må havde været ekstremt hårdt for fangerne, at så snart de forlader celle-bygningen,
så møder San Francisco's skyline dem og hvis vinden stod rigtigt,
kunne de høre lyden af byen inde fra cellerne - rent totur

Fængselscelle - hullet i væggen er fra et af de berømte flugt-forsøg
 Fangerne boede på meget trænge kår og med meget strikse regler
Når fangerne kom til fængslet, blev de udstyret med fængslets regler, som de skulle lære udenad
Den beskrev også hvad der måtte være i cellerne - helt ned til hvor mange bøger man måtte have

Celle set indefra - meget klaustrofobisk

Skilt, som har hængt på bygningen ud for broen hvor båden sætter til

Bare én af de utallige stejle stier man skulle bestige for at komme til celle-bygningen...
Ja som I kan se på billedet ovenfor, så fik jeg min dags træning bare ved at gå rundt på øen
Men det var det hele værd og kan klart anbefales
Et lille tip: Hvis man har tænkt sig at være på øen længe, så tag madpakke med,
der er ingen mulighed for at købe nogen som helst form for mad på øen - 
dog kan man sagtens købe tonsvis af souvenirs - jeg fik også tiltusket mig min del ;o) 

De berømte søløver på Pier 39 - er de ikke søde...?
Efter besøget på Alcatraz, tog jeg tilbage til Pier 39, som var blevet forvandlet til
et helvede af turister - jeg kunne i hvert tilfælde bedre lide stedet tidligt om morgenen
Jeg var mega sulten og måtte da lige prøve 'Hard Rock Cafe', hvilket var helt perfekt
Her fik jeg virkelig af se hvad man mener med de store portioner i USA...

Og så blev jeg udstyret med kasket til beskyttelse af min meget røde næse.... Ja jeg lærer det aldrig
 Inde midt på Pier 39 var der et væld af souvenir-butikker og jeg fik købt mig en kasket
til beskyttelse for solen... Ja skulle måske havde købt den inden Alcatraz,
var blevet en del rød på næsen, i panden og på skuldrene... Faktor 15 var så ikke nok...
Jeg ligner jo slet ikke en turist med min seje San Francisco kasket.... ;o)

Vicevært - protest på vej tilbage til hotellet
På vej hjem til hotellet med sightseeing-bussen, blev vi lidt forsinkede,
da vi stødte ind i en protest... Så har man set det med...

Jeg sluttede dagen af med en tur i Marcy's, som er et indkøbscenter for de mere velhavende
De havde dog Ben & Jerry's, så en milkshake måtte man da lige have...

Og så tilbage til hotellet og planlægge turen til Santa Clara og afhentning af leje-bilen
Og selvfølgelig skulle nettet være overbelastet samtidig med, at jeg finder ud af,
at jeg har booket bilen en forkert dag... Men jeg fik klaret det til sidst og kunne komme i seng..

Jeg skal nok meget snart vende tilbage med dag 4, 5 og 6.
Knuz og Kramz 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar